08 listopadu, 2015

Jsou lidé, kteří rychle čtou, inteligentnější?


Včera jsem říkala své kamarádce o Příšerných příbězích vánočních, a schválně jsem si od ní vyžádala názor na to, jestli jsou tyto povídky vhodné pro děti od deseti let. Jelikož byly v televizi právě reklamy, vypla jsem zvuk, podala jsem jí knihu s jedním obvzvláště pikantním příběhem, a dál jsem se věnovala internetu. Jaké bylo mé překvapení, když po skončení reklam měla celý příběh přečtený. Mně trvalo těch sedm příběhů asi dvě hodiny. Ona zvládla jeden za cca 7- 8 minut. A tak mi začalo vrtat hlavou - je to projev inteligence?

"Intelektové výzvy a úkoly jsou pro nadané osoby silným zdrojem motivace. Tito lidé se vyznačují silnou představivostí, rychle a rádi se učí a disponují dobrou pamětí. Často jsou fascinováni slovy, řečí, užívají netradičních pojmů a jazyka."

Kamarádka na vysvědčení nosila nejhůře dvojky. To já jsem se na základce mohla už směle "chlubit" s trojkou. Ona se skoro neučí, já se musela učit až do konce střední. Sice ne nijak extra (neseděla jsem nad učením každý den, ale před zkoušením jsem si na to hodinku sednout musela), kamarádka si látku jednou přeříká, a umí ji doslova zpaměti.

Vím, že definovat inteligenci člověka není lehké. Existuje spousta aspektů, někdo je dobrý a nadaný v jedné určité části, a tím je inteligentnější než lidé, kteří ve stejné části nedosahují takových výsledků. Například někteří z nás mají výbornou analytickou inteligenci, druzí zase spíše sociální. Ale přes to, je možné, že čím rychleji čteme, tím větší se vyznačujeme inteligencí?

 "Inteligence je soubor způsobilostí, nadání, schopností a vloh."

Když se zamyslíme nad tím, co je potřeba k takovému rychlému čtení, možná si odpovíme. Člověk, který dokáže rychle číst, musí umět velice rychle vnímat text. Samozřejmě, teď neberu v potaz lidi, kteří text přelétnou očima a vlastně si ani plně neuvědomují, co právě přečetli. Mám na mysli lidi, kteří plnohodnotně chápou jisté (třeba i filozofické) myšlenky v knize a dokáží vše vstřebat tak, jak mě to trvá hodinu. Oni se k ničemu v textu nemusí vracet, já ano. Dokazuje to tedy, že jsou jistě vnímavější a mají lépe vyvinuté soustředění. Jsou tím pádem inteligentnější?

"Chytří lidé si raději čtou knihy, nebo sledují filmy či pořady, které podporují jejich kreativitu a donutí je přemýšlet a vyslovovat otázky."

Bohužel jsem na tuto otázku nenašla nikde odpověď. Můžeme si ji sami domyslet, každý podle sebe. Když se ale zamyslím nad celkovou osobností "rychločtenářů" ve svém okolí, tak si říkám, že jsou možná přece jen pouze vnímavější a soustředěnější než já:).

"Jestliže chcete najít jednu věc, kterou sdílejí opravdu chytří lidé, pak je je to rozhodně četba kvalitních knih. Ne tedy jednotvárné a jednoduché romány červené knihovny nebo dokola omílané detektivky s podobnými zápletkami, ale obtížné knihy, které nutí k zamyšlení.  
Psycholožka Radana Rovena Štěpánková říká, že čtení rozvíjí verbální inteligenci, zvyšuje gramotnost tzn. porozumění textu, tvoření textu, zachycení logických slovních vazeb. Na jazyku a obsahu knihy záleží, jakým směrem se bude slovní zásoba a porozumění rozvíjet."

Zdroj
Zdroj II.
Zdroj III.

2 komentáře:

  1. Myslím si, že rychlost čtení s inteligencí až tolik nesouvisí, někdo to prostě dokáže vnímat lépe a snadněji a neznamená to, že by byl obecně inteligentnější, inteligence má hrozně moc faktorů, které se jen tak snadno nedají změřit :) Já třeba zvládám rychle číst i vnímat, ale zase třeba nemám prostorové vnímání, představit si pro mě něco prostorově je problém a neznačí to, že bych měla horší inteligenci než někdo jiný :) Ale skvělé zamyšlení :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za tvůj pohled:). Tak nějak jsem si to myslela, ale přece jen mi to nedalo, jestli rychloctenari nejsou precejen chytrejsi, nez lide s pomalejsim tempem:). Mozna treba v te literarni rovine..:)...ale jinak asi ne:). A diky za pochvalu :D

      Vymazat