05 prosince, 2015

Závislost na knihách



Ve škole jsme měli za úkol napsat práci na téma závislost. Je jasné, co jsem si vybrala. Doufám, že můj pohled na věc nikoho neurazí, ale snažila jsem se to popsat spíš z té "špatné stránky". Nezapomeňte, že se v tom vezu taky :D. 

 

Závislost na knihách

Závislost na knihách není nijak zdokumentována ani vědecky prokázána, avšak u jedinců zvaných „knihomolové“ či „bookaholici“ se vyskytují klasické rysy abstinenčních příznaků, pokud si delší čas nezakoupí knihu. Jedná se o sklíčenost, smutek, frustraci, nutkání co nejdříve zajít do obchodu knihy nakoupit, za jakoukoli cenu, fyzický nepokoj, apatie, zuřivost, stres. Lidé závislí na knihách jsou doposud ignorovaná část populace. Tato závislost nezachází tak daleko jako například závislost na alkoholu či drogách, ale osobní život narušit umí a to ve velké míře.

Knihy jsou dnes velmi lehko sehnatelné – můžeme si je zakoupit v knihkupectví v naší zemi. Můžeme si je objednat přes internet z cizích zemí. Můžeme si je koupit či stáhnout z internetu a číst je v počítači, tabletu, mobilním telefonu nebo čtečce knih. Velký boom zahájily i audioknihy, které vlastně existovaly již dávno, v našem dětství jako kazety s převyprávěnými pohádkami. Dnes si ale můžeme poslechnout vše od klasiky až po největší bestsellery.

Knihy jsou pro knihkupectví velký byznys. Jedna kniha vyjde průměrně na tři sta korun, a tak se stává jedním z toho dražšího zboží, které se na našem trhu vyskytuje. Není proto udivující, že se do obyčejného prodávání myšlenek cizích lidí vložil marketing, a tak už si nekupujete pouze příběh, ale i umělecké dílo v podobě obálky knihy, která má svou specifickou úpravu, kterou navrhují různí knižní designéři, samozřejmě tak, aby zaujala co největší okruh lidí. Není žádným tajemstvím, že tito výrobci a návrháři vkládají do tvorby knih různé psychologické tahy, aby si knihy všimlo co největší množství lidí. Je prokázáno, že člověk sáhne po té knize, která mu přijde vkusná či krásná, poté svůj zrak dovede k názvu knihy a až poté si přečte anotaci – tedy, o čem kniha vlastně je.

V rámci marketingu je pro obchodníky dnes velmi výhodné a trendy oslovovat různé mladé lidi, kteří si založili blog s úmyslem psaní recenzí na jimi přečtené knihy. Obchod funguje tak, že nakladatelství či knihkupectví nabídne blogerovi spolupráci formou „knihu za recenzi“. Bloger tedy každý měsíc obdrží jím předem vybranou knihu z nabídky, kterou nakladatelství či knihkupectví nabízí, a po jejím přečtení ji na svém blogu zrecenzuje, uvede, kde knihu získal a přidá komentář, že ji tam mohou návštěvníci jeho stránek zakoupit. Tím končí jeho povinnost a za odměnu si zrecenzovanou knihu může zcela zdarma nechat. Tento systém funguje i obráceně tak, že začínající bloger může sám, z vlastní iniciativy oslovovat různá knihkupectví či nakladatelství pomocí emailů a požádat je, zda by s ním nechtěli spolupracovat. Pokud nakladatelství či knihkupectví souhlasí, vše probíhá stejně.
Blogeři poté prezentují své nové úlovky a recenzní výtisky, čímž vzbuzují závist v ostatních lidech, kteří uvedené knihy ještě nemají. A tak, aby nebyli pozadu, běží knihy nakoupit. A to je samozřejmě výhra pro obchodní řetězce.

Závislost tedy nevzniká pouze na čtení knih, závislost na knihách můžeme brát i na knize, jako věci. Pokud se pohybujete v určitém kruhu lidí, kteří mají stejné zájmy, jako vy, nikdy nechcete mít nic jako poslední. A tak čekáte jako posedlí na to, až se předmět (kniha) objeví v obchodě, a abyste se jako první chlubili a fotili s žádaným předmětem.

Závislost na knihách se projevuje různými způsoby. Někteří lidé nespí a čtou až do pozdních ranních hodin, aby knihu dočetli. Jiným zase čtení knih působí zdravotní potíže, jako jsou bolesti zápěstí, loktů a zad. Lidé velmi často odkládají svoje povinnosti a dávají přednost knihám namísto osobního, soukromého a intimního života. Problémem je i odklon od reality do světa fantazie a následný naivní pohled na svět. Ale největším problémem jsou finance.  Ve skupinách na sociálních sítích se objevila zajímavá zpověď lidí, závislých na knihách.

Co mi knihy daly a vzaly (fórum)

Lenka
„ No, jak se to vezme.  Můj přítel mi neustále nadává, že je doma nepořádek a pokud alespoň neumyji nádobí, tak mi zamkne knihovnu a sebere čtečku. Ještě že mám knihy i na mobilu a tabletu.“
Hanka
„Chvíli jsem musela přemýšlet, ale asi by se těch "negativ" našlo víc. Jeden zásadní je zdraví - z knihkupectví to jsou křečové žíly a teď z knihovny "tenisový loket" a zánět šlach. A pak také finance - není to zrovna "bohatý" obor a možná i knihy zavinily to, že jsem občas dost naivní.“
Vilma
„Knížky mi vzaly čas a peníze a naopak mě obohatily o tolik, co penězi rozhodně vyjádřit nelze. A s tím časem je to tak, že bych ho rozhodně líp nedokázala využít. Pro mě je čtení něco jako dýchání, naprosto samozřejmé už od dětství.“
Markéta
„Berou mi čas, peníze, sex ale dávají mi mnohem, mnohem víc! Vnitřní naplnění a útěk z reality, když potřebuji vypnout.“
Jolana
„Neřekla bych, že čtení má negativní vliv. Já mám knížky jako terapii proti nervozitě a depresím. I když musím dávat pozor, abych se natolik nezabrala do příběhu a nepromeškala příjezd vlaku nebo nezapomněla přijít do práce.“
Kateřina
„Na rovinu? Zanedbávání mého vlastního života ve prospěch životů fiktivních postav. Nepořádek. Nedochvilnost. Z každé nesnáze mám příliš snadný únik do světa fikce.“ 

(úryvek z facebookové stránky ČTEME, co nás baví a naplňuje)

Léčba

Lze tedy jednoznačně tvrdit, že závislost na knihách je doposud zanedbávaný problém, jelikož si společnost sdílí názor, že knihy jsou přece potrava duše. Jenže, co když už je míra neúnosná? Jenomže jak „léčit“ bookaholiky? U ostatních závislých je to jasné, požadovaného předmětu se musí vzdát. Vezmete ale člověku knihu?

Žádné komentáře:

Okomentovat