14 února, 2016

Dám ti slunce

* * * * *
Po velice úspěšné knize Nebe je všude, která se může pyšnit nádhernou obálkou, se redaktoři nakladatelství CooBoo rozhodli vydat i další autorčinu knihu. A rozhodně neudělali chybu. Troufnu si napsat, že Dám ti slunce zastíní veškerou dosavadní románovou young adult literaturu, kterou jsem doposud četla.


Dvojčata, která se hledají
Příběhem Dám ti slunce čtenáře provází dvojčata, která si každá ve svých kapitolách prožívají své životní lásky, omyly, zklamání a tajemství. I když jsou každý jiný, Noah citlivý a tichý s  vynikajícím malířským talentem, Jude milá, ale divoká s výraznou osobností, společně tvoří dynamický celek.
Noaha však tíží výčitky svědomí kvůli jeho homosexualitě a bolí ho, že nedokáže zapadnout do kolektivu stejně starých dětí, kteří jej označují za velkého samotářského podivína.
Jude si naopak společnosti užívá dosyta - totiž společnosti kluků. Patří do velké party oblíbenců školy, ale zakrátko zjistí, že být populární s sebou nese i své následky.
Do jejich životů brzy krutě zasáhne osud a dvojčata se ve zlém rozejdou. Oba se musí vypořádat s životními zklamáními, rodinnými tajemstvími a hlavně musí znovu najít sami sebe.

Homosexualita
Dám ti slunce je emotivní, krásný a velmi realistický román o životě rodiny, o vztahu mezi rodiči s dětmi, vztahu mezi sourozenci a vztahu k sobě samému. Nechybí ani milostné linky, které budou pro některé čtenáře možná netradiční v tom, že je jedna z hlavních postav homosexuálně orientovaná. Avšak nedivila bych se, kdyby kniha právě díky tomuto stále více diskutovanému tématu, které bylo dlouhou dobu společenské tabu, oslovila větší okruh čtenářů.


,,Potkat toho pravého je jako vstoupit do domu, kde už jsi byl - poznáváš nábytek,
obrázky na zdi, knihy na policích, obsah zásuvek.
Kdyby to bylo nutné, našel bys cestu i potmě."

Art metaphor
Autorka obohatila knihu o úžasné umělecké metafory, jež často používá postava Noaha a které příběh opravdu úžasně osvěžují:

,,Rozběhnu se, začnu se měnit ve vzduch, modř se řítí z oblohy, žene se za mnou a já se nořím do zeleně, do spousty odstínů zeleně, která splývá a míchá se do žluté, bláznivé žluté. Teď čelně narážím do vlčích bobů, fialových jako vlasy pankáče. Jsou všude, nasávám je do sebe, všechny do sebe (AUTOPORTRÉT: Chlapec odpaluje granát úžasnosti) a začínám být šťastný tím zalykavým, zadýchaným štěstím, které v člověku vyvolává pocit, že v tom svém jednom skromném životě má vlastně nacpaný celý tisíc jiných (...). "
 Navíc do příběhu zapracovala i staré a vymyšlené pověry, kterými se naopak ráda řídí postava Jude:

,,Zrovna mi došlo, že mám jeden navíc," řekne, vytáhne z kapsy kožené bundy pomeranč a hodí mi ho. No to si dělá legraci. Opravdu se to děje? Pomeranč? To je anticitron!
Když chlapec dá dívce pomeranč, její láska k němu se znásobí.
Chytím ho do otevřené dlaně.
,,Ne, nemáš," řeknu a hodím mu ho zpátky.

Pozitivně nabitý román
Z knihy vychází pozitivní energie, která uhrane každého čtenáře hned po pár stránkách. Nenajdete v ní hluchá místa, naopak se jen hemží zajímavými událostmi, akce střídá srdcervoucí chvilky a já vám můžu slíbit, že jedno oko nezůstane suché.
Autorčin styl psaní bych popsala jako "hustý", neboť si libuje spíše v dlouhých souvětích s množstvým přídavných jmen než v jednoduchých, bezduchých větách. Navíc je Dám ti slunce netypické svými dlouhými kapitolami, které přesně korespondují s náturou autorčina stylu. Nenechte se mýlit, tento postup příběhu vůbec neubral na čtivosti - naopak, je velice, velice čtivý (až si jej snad ani neberte do vlaku).


 ,,Platón tvrdil, že kdysi existovaly bytosti, co měly čtyři nohy a čtyři ruce a dvě hlavy. Byly úplně soběstačné, šťastné a mocné. Až příliš mocné. A tak je Zeus všechny rozsekl na dvě půlky a ty půlky rozehnal po celém světé. Proto je každý člověk odsouzený hledat tu svou druhou půlku, tu, která má polovinu jejich duše. A jen ti nejšťastnější ji najdou."


Klenot roku 2016
Kniha se mi velice líbila, již dlouho jsme nečetla tak povzbudivý a realistický příběh. Upřímně si myslím, že Dám ti slunce bude jedna z nejlepších letošních knih v románové young adult literatuře! Moc se mi líbilo netradiční pojetí, které prostě nedokážu přesně vystihnout, je prostě hodně "art" a bláznivé. Dokonce jsem se rozhodla, že se pokusím autorku oslovit a o knize si s ní popovídat. Zkrátka mě kniha okouzlila, dodala mi sil a elán do tvorby nových projektů, které se mi už teď hemží v hlavě. Napsala bych krásná jarní tečka. Ale ona je spíš krásným jarním začátkem.


,,Dal bys mi to?" To mě šokuje. Ještě nikdy si o žádnou mou kresbu neřekla. Hrozně nerad je rozdávám. ,,Za slunce, hvězdy oceány a všechny stromy bych o tom uvažoval," řeknu, protože je mi jasné, že nebude souhlasit. Ví, jak moc stojím o slunce a stromy. Svět jsme si rozdělovali od té doby, co nám bylo pět. (...) Natáhne se pro skicák, opře ho a dívá se na něj, jako by čekala, že na ni ten Angličan promluví. ,,No tak jo," řekne. ,,Stromy, hvězdy, oceán. Tak jo." ,,A slunce, Jude." ,,No dobře," řekne k mému naprostému překvapení. 
,,Dám ti slunce."



Knihu doporučuji zakoupit v Knihách Dobrovský
http://eshop.knihydobrovsky.cz/eshop-kategorie-romany-pro-zeny.html

18 komentářů:

  1. Super recenze! Na knihu jsem se chystala už předtím, ale teď jsi mě definitivně zlomila, že ji prostě musím mít! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Má krásný přebal, a díky tvojí recenzi věřím, že i obsah :-)

    Giveaway

    OdpovědětVymazat
  3. Já si to asi fakt přečtu, ach jo. A to jsem vážně nechtěla :D Ale pozitivní knihy mi poslední dobou docela chybí - vlastně ty 4 co jsem četla naposledy všechny obsahovaly spoustu smutku a smrti - takže si to naordinuju jako doplnění "slunce v duši" :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No,ale mrkni i na anotaci. I v teto knize se tematu smrti nevyhneme:). Presto ji beru pozitivne:)

      Vymazat
  4. Moc hezká recenze! Dělá mi radost, že se Slunce zatím všem tak moc líbí a recenze jsou tak pozitivní, fakt je to moje velká srdcovka :) Mimochodem, pěkné záhlaví webu ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dekuji:) verim, kdyz jste byla u tvorby ceske verze:). Doufam, ze moje zahlavi bude pusobit pozitivne a lakat ctenare stejne, jako obalka vasi knihy :D

      Vymazat
  5. To je krásná recenze :-) Ačkoli young adult už zas tak moc nečtu, tak tahle kniha mě fakt láká. Jsem ráda, že jsi recenzi protkala úryvky z knihy, protože ty mě fakt navnadily :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dekuji, budu se snazit sve recenze vice prokladat uryvkama.

      Vymazat
  6. Opravdu moc pěkná recenze :) Do teď jsem nad přečtením trochu váhala, teď už ne :) Nalákala jsi mě :)

    OdpovědětVymazat
  7. Vzhlefem k tomu, že píšu gay příběhy, tak jsem touto recenzí nadšená a chci si to přečíst! :)

    OdpovědětVymazat
  8. Vypadá to zajímavě, po knize určitě časem sáhnu. :) Mimochodem hezká recenze, jen musím podotknout, že ty citace ve žlutém písmu docela špatně čtou.

    OdpovědětVymazat
  9. Musím ti říct, že tahle recenze je do slova a do písmene dokonalá! :) Jedna z mála, která mě na knihu nalákala až tak moc, že si ji jedu hned teď koupit. :D Já tu knížku musím mít!! :D Vždycky u tebe načerpám inspiraci na nové knížky a plno pozitivní energie. :) Nepřeháním, díky za perfektní recenzi. :))

    OdpovědětVymazat