24 ledna, 2015

Deníček moderního fotra aneb Proč by muži neměli mít děti

Autor: Dominik Landsman
Hodnocení: ****
Počet stran: 200
Nakladatelství: Ikar


Jak to může vypadat, když se muž ocitne na mateřské dovolené?

Deníček moderního fotra vznikl na základě úspěšného blogu, který Dominik Landsman založil s příchodem prvního dítěte. Věren názvu popisuje zážitky, situace a strasti obyčejného „chlápka“ odvedle, kterému se narodil první syn. Zprvu nezúčastněný fotr, který miminko zažívá trochu zdálky, se brzy stává „otcem na mateřské dovolené“ a s tím také začíná boj o přežití obou a zachování rodinného blaha. Nutno říct, že synek Čeněk je dítě velmi aktivní a také destruktivní. Každý Čeňkův pokrok většinou odnese vyčerpaný tatínek jizvami na duši i na těle, ale hlavní je, že dítě prospívá, ať už to stojí, co to stojí.

V sympaticky drsňácké a humorné výpovědi moderního fotra se autor nebojí svěřit se s lecjakými trably a přináší výjimečný pohled současného muže na situace, které obvykle zažívají spíše ženy.
Deníček moderního fotra vypráví muž, který vtipnou sarkastickou formou popisuje začátek jeho konce. Kniha byla vydána až po proslavení jeho blogu: Fotrův deník.
Autor začíná popisem, jak svou přítelkyni zbouchnul, jak mu to přítelkyně sdělila, jak probíhal porod a následující jeden celý rok života s hlídáním svého syna Čeňka. Fotra totiž vyhodili z práce a tak šel na mateřskou dovolenou...

"V době, kdy vaše partnerka vypadá, že pukne (jelikož takhle tělo neřkuli abdomen roztáhnout nejde, to není možný) je čas si připustit, že porod je nasnadě a začít dostatečně panikařit. I já jsem pořád s vědrem a hadrem pobíhal za Natašou a čekal, až jí praskne břicho a já malýho Čeňka budu sbírat po zemi."

Fotrovi dává Čeňek dost zabrat, nemůže spát, jelikož děťátko spinká jen pár hodin a pak pláče a musíte jej vzbudit, když spí, jelikož je čas ho nakrmit. A tak autor popisuje, jak usíná při utěšování miminka, jak pláče nad dřezem a jak má celkově nervy  v kýblu. A co teprve, když Čeněk začne lézt, postavovat se, chodit...a když mu začnou růst zoubky.

"Vše se projevilo naplno až ve večerních hodinách, kdy během své oblíbené hry "spadni z postele na zem na hlavu a pak se směj rodičům, kteří kolem tebe hystericky pobíhají, lomí rukama a halekají", propukl v úděsný pláč. Nataša vyjekla, zbledla a začala škytat, načež to celé vzdala a odevzdaně šla volat pohřební službu. Patrně jí to celé vzalo a situaci nezvládla už jenom proto, že odešla volat do koupelny skrz fén na vlasy. To já jsem se naopak zachoval jako pravý rodič, zkušený otec a protřelý opatrovník a zavolal jsem své mámě, co mám dělat. Ta mi to naštěstí nebrala, jelikož se od ní dala očekávat podobná reakce jako od Nataši."
Autor píše takové povídky, které na sebe navazují. Tyto povídky obsahují převážně příhody, které se dějí, když není přítelkyně doma a Táta se synem zůstanou doma sami. Objevují se zde takové věci jako: příkrmy a pokakání se z nich, hračky narvané v topení, v záchodě, kosmetika rozpatlaná na dveřích, spánek rodičů ve vaně (obývají byt 1+1), nemožnost sexu, pády Čeňka, jeho cholerismus, hlídání prarodičů......No, stojí za to číst:)

A jak vypadá denní harmonogram otce na mateřské?

Když jste každý den zavřený doma s malým dítětem, rychle vyprchá takové to hezké pozlátko, kdy si vychutnáváte všechny jeho pokroky. Každý den je stejný, všední a hmatatelné zážitky popřípadě viditelné pokroky jsou ojedinělé, náhodné a nárazové. Ze života se stává rutina. Já osobně jsem propadl apatii, a pokud Čeněk z ničeho nic nezačne levitovat, hrát na housle nebo po mě střílet z pistole (tuto kratochvíli očekávám, až bude Čeněk v pubertě), nic mě jen tak nerozhodí. Trvalo to sice nějaký čas, ale nyní si to všechno krásně sedlo, režim je pravidelný, spánek ojedinělý a každý den stejný:

4:00 - 6:00 - V tomto hrůzostrašném časovém rozmezí ráno Čeněk vstává. Zde se láme chleba. Zde se uvidí, kam bude celý den směřovat. Čeněk slavnostně zahajuje nový den výkřikem, aby všichni v okolí odtušili, že Čeněk slavnostně zahájil. Je nadmíru důležité, jak se Čeněk vyspal. Pokud se vyspal dobře, má dobrou náladu a jeho ranní slavnostní výkřik je plný optimismu. To pak hned zavládne domácností pohoda. Čeněk se vymrští a pověsí se za kolotoč nad postýlkou. Houpe se, vříská, slintá a dělá ze všech otvorů bublinky. Občas kolotoč zlomí a to pak musím přispěchat já s izolepou a urychleně zjednat nápravu, aby se mohl Čeněk opět slavnostně za kolotoč zavěsit a opět ho zlomit. Kadence houpání a ulamování je taková, že aktuálně je kolotoč více izolepa než kolotoč. Už se ani netočí, ale to nevadí.

Pokud se Čeněk vyspal špatně (zdálo se mu o žirafách, které nesnáší nebo něco podobnýho), je jeho ranní slavnostní výkřik ponurý, temný a emo. Následuje ranní zlostné uprdnutí a pak řev. Postaví se v postýlce a začne nadávat a házet zlostné pohledy. Pokud mě zahlédne, vyhrožuje mi pěstičkou a mrští po mně dudlíkem. Jelikož je ještě malej a neschopnej, tak mě netrefí, takže je ještě víc nasranej a zalyká se.

Nehledě na Čeňkovu náladu ho nakrmím, přebalím a vezmu s sebou do postele k Nataše, kde Čeněk vždy pořádá malou ranní párty s Panem Pandou a hračkami. Nataša je odkloněna do nejzazšího koutu postele, kde se snaží dohnat spánkový deficit před tím, než půjde do práce a snaží se co nejvíce stranit párty. Párty je však v plném proudu, Čeněk vyhlašuje pánskou volenku a tedy odchází v dobré víře vyzvat Natašu k tanci. Čeněk ještě neumí tančit, tak Natašu aspoň kousne do tváře a nebo jí dloubne do oka a pak si zatleská. Má radost. Nataša radost nemá. Já také radost nemám, jelikož Natašin hněv padá na mou hlavu, protože nejsem schopen zkrotit dítě. Nataša ale neví, že Čeněk zkrotit nelze a až bude velký a silný, tak mi zlomí holeň. Bude lámat holeně na potkání.

8:00 - Snídaně. Nataša se už odploužila do práce a my máme s Čeňkem byt jenom pro sebe. Může začít pořádná pánská jízda. Pánská jízda začíná přesnídávkou, kterou je potřeba rozmatlal po židličce, po obličeji, po vlasech a po tátovi. Podle mě Čeněk přesnídávku vůbec nejí a jenom jí prská, patlá a hněte. Jakmile Čeněk přesnídávku dostatečně rozšíří po pokoji a po lidech v okolí, zatváří se rozpačitě a tím zadá povel ke kontrole úrovně a stylu posrání, což je takový jeho kolorit, který provází ranní mejdan. Ranní posrání bývá velkolepé a nezřídkakdy bývá Čeněk posrán až na zádech. To je pak pánská jízda v plném proudu a přebalování hezký okamžik pro všechny zúčastněné.

Přebalený a vydrhnutý Čeněk následně putuje i přes značné protesty do klece (dětská ohrádka), kde setrvá, dokud se nenasnídám já a dokud v bytě trochu neuklidím. Díky Bohu za klec. Nebýt jí, tak už jsem dávno ve vypolstrované místnosti ve svěrací kazajce a dělám "brm brm brm". Nataša někde vyčetla, že pokud se děti dávají často do klece, špatně se rozvíjejí a vyrostou z nich povaleči a pobudové. Z toho důvodu mi během dne namátkově volá a kontroluje, jestli Čeněk není v kleci a jestli ho dostatečně rozvíjím.

9:00 - 10:30 - Dopolední program. Dopolední program spočívá v tom, že Čeněk chodí po místnosti, ničí věci, padá a řve. Já chodím za ním, uklízím a zvedám ho ze země. Dopolední program nesnáším. Navíc kolem desátý volá Nataša a sonduje, jestli Čeněk není v kleci a musím jí říct, co všechno už jsme dělali, co jsem ho naučil a kolik toho nachodil. Navíc jí ho musím dát k uchu, aby si pokecali. Čeněk má Natašu na háku, takže zatímco ona na druhým konci žvatlá a huhlá, Čeněk cucá můj mobil a pobíhá po místnosti.

10:30 - Konec dopoledního programu. Začíná dopolední šlofík. Dopolední šlofík se ale sám neudělá. Je potřeba jít tomu štěstíčku trochu naproti. Čeněk je v chození zrovna v nejlepším a načíná zrovna dvacátý kilometr, takže není žádná prdel ho překecat, aby spal. Navíc do dětských jídel a do Sunaru přidávají stoprocentně extázi, takže děti jsou neunavitelné. Pokládám tedy Čeňka na záda do postýlky, kde je nutné jej přitisknout pevně k matraci a zamezit mu tak v tom, aby se převrátil na břicho, vstal a pokračoval v chození. To je samozřejmě vždy čára přes Čeňkův rozpočet, který ještě nemá dost natrénováno a je potřeba chodit ještě minimálně šedesát hodin v kuse, a proto řve, kroutí se, je rudý a nadává. Dopolední šlofík nesnáším.

11:30 - Po urputném boji Čeněk svůj souboj vzdává a usíná. Nyní začínám žít. Jdu umýt nádobí a pak vyžehlit.

11:40 - Nataša volá, aby zkontrolovala, jestli Čeněk není v kleci. Zvonění mobilu Čeňka probouzí. Ten hbitě vyskočí a je připraven chodit. Naštěstí mám už domyté nádobí. Žehlit můžu v noci místo spánku.

12:00 - Oběd. Nejdřív nakrmím Čeňka a pak sebe. Zatímco jím, je Čeněk v kleci a smutně se na mě kouká. Očividně se nerozvíjí.

12:30 - Polední pauza. Čeněk chodí. Abych ho rozvíjel, pobíhám za ním s dětským leporelem a čtu mu říkanky a snažím se mu v poloběhu ukazovat obrázky prasátka, husičky a podobně. Čeněk na říkanky kašle a chodí a chodí. Občas shodí něco z komody, zasměje se tomu a zase chodí a ničí. Polední pauzu nesnáším.

13:00 - Začíná vyučování. Čeněk stejně dochodil a je připraven vstřebávat nové informace a rozvíjet se. Nejprve začneme rozcvičkou. Klasické stimulování mozku a zkouška paměti. "Čeňku, udělej paci paci". Čeněk zatleská. "Čeňku, ukaž, jak jsi veliký". Čeněk zatleská. "Čeňku, udělej pápá". Čeněk zatleská. "Čeňku, udělej Indiána". Čeněk zatleská. Nechci být poslem špatných zpráv, ale zatím to nevypadá, že Čeněk bude nějaký myslitel. U ústní zkoušky dopadl Čeněk ještě hůř. Místo toho, aby řekl "táta", zatleskal. Když jsem se ho zeptal, jak dělá kravička, vstal, rozeběhl se a narazil hlavou do komody. Žádný učený z nebe nespadl.

14:00 - konec vyučování. Chodíme.

14:30 - Procházka. Světlý moment mého dne. Jelikož Čeňka přikurtuju kšírama v kočárku, nemůže chodit a já mám pokoj. Venku je vždy nepatrná šance, že Čeněk usne, ale spíš ne. To pouze zřídka kdy. Spíš chvíli pozoruje okolí a do hodiny se začíná svíjet a chce chodit.

15:30 - Konec procházky. Doma následuje přebalování a svačina. Po svačině je odpolední program. Kdo by čekal, že odpolední program bude chození, ten se šeredně mýlí. Odpolední program je totiž chození v kleci. Čeněk spokojeně rotuje v kleci a nyní mám čas na to, uvařit večeři. Přichází taktéž kontrolní telefonát od Nataši, zda Čeněk není v kleci a jestli je rozvíjen. Při pohledu na rotujícího malýho uslintanýho šílence v kleci, který na zavolání zatleská, Nataše potvrdím prudké Čeňkovo duševní rozvíjení a vyvrátím jakékoliv spekulace ohledně jeho aktuálního působení v kleci.

17:00 - Čeněk se během rotování několikrát poblil. Je zpocenej a rudej. Nejvyšší čas ho připravit na příchod Nataši. Vytřu klec, převlíknu dítě, po pokoji rozházím různý knížky, aby bylo vidět, že jsme se celej den vzdělávali a čekám, až Nataša dorazí.

17:30 - Přichází Nataša. Čeněk k ní s vřískotem běží a okamžitě jí vysvětluje, jak se měl, co dělal a co jsem já dělal špatně. Už jsem ho přestal zajímat a nevěnuje mi pozornost. Slavnostně jsem ho tedy předal Nataše a zítra vše začíná nanovo podle stejného scénáře.


Tento typ humoru není pro každého. Ale když čtete tu knihu a odmyslíte si ten sarkasmus, ironii a nadsázku, uvidíte milujícího otce, který se z celého srdce snaží být tím nejlepším.


 Nejlepší ceny hledej přes srovname.cz
https://www.srovname.cz/marie-rejfova-carovenik/srovnani-cen/k.3313514



2 komentáře:

  1. Vypadá to jako skvělá knížka. I když nemám děti a nejbližších sto osmdesát let (snad) mít nebudu... :D Recenze mě rozhodně pobavila :)

    http://alittlepieceofbooks.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  2. 8D to môže byť veľmi milá knižka, už nad úryvkom som sa veľmi smiala 8D

    OdpovědětVymazat